Mobilitățile de tip Job Shadowing (Erasmus+)
– o nouă perspectivă asupra formării continue a cadrelor didactice
Acest tip de formare, de tip „job shadowing”, se desfășoară ca un stagiu observativ, în care profesori din țări diferite învață unii de la alții, își împărtășesc reușitele, dar și dificultățile, află despre noi metode de predare, dar și despre reguli eficiente aplicate la nivelul școlii, toate acestea pentru a îmbunătăți tipul de educație furnizată.
În perioada 22-26 ianuarie 2024, Școala Gimnazială ”Vlaicu Vodă” Slatina, la inițiativa doamnei profesor învățământ primar Popa Laurenția, a fost gazda mobilității de tip Job Shadowing (stagiu observativ) beneficiari fiind Maria Jose Fernandez Rubio și Esther Mancho Collado de la Colegio Publico San Isidro – Tomelloso, Spania.
Scopul acestei mobilități a fost de a aduce în școala noastră modele europene, prin care să creăm un mediu prietenos cu practicile culturale de la nivel european, de a crea un mediu de învățare incluziv, deschis tuturor elevilor și de a fi conectați la practicile digitale specifice societății de astăzi.
Cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale ”Vlaicu Vodă” Slatina au desfășurat activități specifice sărbătoririi Unirii Pricipatelor Române, au evidențiat frumusețea portului popular, au împărtășit tradițiile și obiceiurile specifice poporului român, au scos în evidență rădăcinile comune, latine, ale României și Spaniei.
Obiectivele mobilității:
- Dezvoltarea competențelor interculturale ale cadrelor didactice și a strategiilor de lucru pentru o abordare curriculară adaptată la grupuri de elevi cu niveluri culturale și de învățare diferite;
- Participarea, în calitate de observatori, la orele de curs din școala-gazdă, pentru a învăța noi metode de predare activ-participative, inclusiv instrumente de lucru digitale, pentru a facilita accesul tuturor elevilor la o educație de calitate;
- Cunoașterea specificului școlii: activități extracurriculare cu tradiție și modalități de lucru cu elevii cu nevoi speciale;
- Valorificarea ariei locale culturale în activitățile de predare-învățare;
- Formarea unei atitudini pozitive față de mediul înconjurător prin stimularea curiozității de a cerceta realitatea înconjurătoare;
- Schimbul de bune practici în materie de management educațional;
Desfășurarea stagiului observativ:
Activitatea propriu-zisă a început cu o ședință de lucru, în cadrul căreia au fost prezentate informații despre specificul școlii-gazdă, sistemul de învățământ românesc, programul stagiului observativ, vizita școalii, sălile de clasă, sala de sport, biblioteca, cancelaria. Primirea oficială s-a realizat într-un cadru festiv, în sala de spectacole a școlii, la care au participat toți elevii și cadrele didactice din colegiu. În cadrul acestei festivități, elevii români – îmbrăcați în costume populare – și-au întâmpinat oaspeții cu pâine și cu sare, cu tradiții și obiceiuri românești. De asemenea,profesorii spanioli ne-au prezentat filmulețe cu școala spaniolă precum și un mesaj foarte frumos, în limba română prezentat de elevii clasei a VIII-a unde învață elevi români stabiliți în Spania.
Formarea cadrelor didactice prin participarea la mobilități de tip job shadowing are un impact deosebit asupra experienței de predare: profesorii devin mai deschiși către învățarea reciprocă, către colaborarea în cadrul proiectelor, spre învățarea limbilor străine, precum și mai motivați pentru utilizarea aplicațiilor digitale atât în predare, cât și în activitatea de evaluare.
„Changing lives and opening minds” – „Schimbăm vieți și deschidem minți”, sloganul Erasmus, reflectă în mod realist impactul participării cadrelor didactice la aceste mobilități, asupra procesului instructiv-educativ, ai cărui beneficiari direcți sunt elevii.
Lasă un răspuns